onsdag 18 maj 2011

Reflektioner kring teori och praktik



Att ha med mig i mitt atelieristaarbete:

Jag fortsätter att reflektera över vad som är viktigt att ha med mig i mitt arbete som atelierista.
Teori och praktik ska gå in i varandra mera i mitt arbete som atelierista.
 Tänker att det ska vara mera uppblandat med teori och praktik och att jag ska kunna använda teorier mer levande i min yrkesroll och kunna/våga använda det mer ofta och blanda in det mer naturligt i atelierista rollen.

 Som pedagog bör man ha en stark medvetenhet om den nära relation som det filosofiska och teoretiska har och samtidigt nära relation till sin praktik. Att tänka att man använder den pedagogiska dokumentationen som ett redskap för att hela tiden utmana och utveckla sin praktik.

 Man behöver då också olika teoretiska begrepp och perspektiv och ha det som en levande verktygslåda.
(Gunilla Dahlberg, professor i pedagogik, ur  tidskriften Modern Barndom 2008)

Reflektioner: Cristian Fabbi pratade  nu i veckan på Artisten också mycket om det ovan nämnda. Vi som deltog i hans föreläsning fick tillsammans tänka ut vilka teorier som finns med i vårat bagage när vi arbetar Reggio inspirerat.
Det känns viktigt för mig att ”spalta” upp dem igen för min egen skull och ta med mig i min atelieristaroll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar