lördag 28 maj 2011

Att använda konstbilder i ateljén

Grupparbetet och examinationen kring konst i samhället och ateljén har varit så inspirerande och lärorikt. Alla idéer och funderingar tillsammans i vår grupp under terminen har utvecklat mig som pedagog och atelierista och som människa.

Som vi har valt att arbeta i vår grupp känns som ett bra sätt att fortsätta arbetet som atelierista;

Att reflektera i arbetslaget vad vi ska arbeta med och varför och hur. 


Att på ett kretaivt och lustfyllt sätt tillsammans med barnen få dem att se sina läroprocesser i skapandesituationer -genom dokumentation och återberättelser

Att i arbetslaget välja ut några få bilder som hör till projekt och djupdyka i på ett sådant bra sätt som vi gjort nu under atelieristautbildningen. 


Att tillsammans analysera vad det är vi arbetar med och varför och koppla det till teori!


I vår gruppexamination använde vi oss av en konstbild för att utmana många av barnens språk. Vi pratade om möjligheten att arbeta med bilden utifrån många språk som bild, taktilt, kommunikativt, gestaltning, empati, samspel m.m.

Vi pratade om vikten av att stanna upp och lyssna, reflektera över barns tankar och ord. Kanske hittar vi barnens reflektioner och många ingångar till projektarbete.
Vad är det barn försöker förstå?
Vad relaterar barnen till?
Vilka erfarenheter ligger till grund?
Barnen bygger vidare på kompisens resonemang.

"Estetiken förbinder, den skiljer inte olika kategorier åt. Det handlar om ett empatiskt förhållningssätt till omvärlden som gör att man skapar förbindelser mellan olika saker. Gregory Bateson har uttryckt det som att estetik betyder en struktur som förbinder. Kant talar om astetiken som en förbindelse mellan förnuftet och fantasin. Atelieristan bör naturligtvis använda sig av sin kunskap om tekniker och material. Men framför allt är det förhållningssättet som är viktigt - just att skapa förbindelser mellan det rationella och det fantastiska". (Vea Vecchi Modern Barndom 3/06

Att lära sig handlar om att få in kunskapen i kroppen via kroppen - "inkorporera kunskap"(Mikael Alexandersson, professor i pedagogik, Gbg. Universitet)

All kunskap passerar känslorna, känslor stärker minnet och skapar motivation, nyckeln till motivation ligger i känslorna. (Vea Vecchi)

Det utvidgade språkbegreppet: Att ge varje barn en röst, en miljö som erbjuder möjligheter att uttrycka sig i olika material. Varje individ har ett främsta språk.Det kan vara rörelse, ord, lera, måleri...

Gunilla Dahlberg: "Utmana barnens teorier och fantasterier för att forma en gränsöverskridande pedagogik som inte gör någon boskillnad mellan hjärta, hand, hjärna. Idealet är , även om det inte alltid är möjligt, att pedagogen ska kunna behärska seendets, lyssnandets, frågandets och utmaningens svåra konst."

Att i arbetslag analysera och hitta teorier som stöder och utmanar oss i vårt vidare arbete som atelieristor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar