onsdag 13 april 2011


Konst i samhället som inspirerar mig...

Typisk färgsättning  i Mexiko

Efter försök att hitta konst som tilltalar mig och som jag kan använda som atelierista kom jag fram till att det inte är helt lätt...

Var ska jag söka? 
Vad ska jag söka efter?
Vad är syftet?
Vad inspirerar mig?

Jag fick söka djupt i mitt inre och fann vacker och för mig tilltalande konst från Mexiko. Det är ju där jag varit och vuxit som människa. All den otroliga konst och människor som jag mött i det landet som har påverkat hela mitt liv...









Frida Kahlo var en stor konstnär i Mexiko.





"Frida Kahlo visade tidigt intresse för konst, men det var först

 efter det att hon 1925 råkat ut för en trafikolycka och blivit 

sängliggande som hon började måla. Olyckan orsakade 

permanenta skador på både hennes ryggrad och livmoder, 

vilket gjorde att hon under resten av sitt liv kämpade med 

svåra och ständigt återkommande smärtor och vilket också 

skulle påverka hennes konst. Det tog lång tid innan hon åter 

kunde gå. Den konst hon skapade var ofta slående och 

chockande, och återspeglade hennes turbulenta liv".[2] 


(Wikipedia)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar