Jag vill ta tillbaka dokumentationen till barnen som jag arbetat med i "Flickan och Lejonet" för att se hur det går att göra läroprocessen tydlig för barnen och mig...
Pojken och en annan flicka är närvarande. Jag ber pojken berätta för flickan vad de arbetat med kring bilden.
Han tar upp musselskalet och säger att han valde den för att det passade till stranden. Han berättar vad de andra barnen valt och varför.
Han beättar också vad de trodde att flickan och lejonet skulle gå efter att de badat på stranden.
Sedan pekar han på målningarna och återger vad de tre barnen målat och pratar om detaljer på de olika målningarna.
Jag frågar om han kan säga vad de har lärt sig när de arbetat med detta. Det kan han inte. Jag berättar vad jag tror att han lärt sig;
att han har lärt sig att se saker på en tavla och lärt sig tänka kring vad han ser, att han har lärt sig prata om vad han ser och tänker - för det kan vara lite svårt både för barn och vuxna att prata om..., att han har lärt sig att tänka vad för saker som skulle kunna passa ihop med tavlan, att han lärt sig att måla vad han tänker kring tavlan, lärt sig att lyssna på vad kompisarna tänker kring tavlan..
Pojken lyssnar när jag pratar men vad förstår han?
Det som är tydligast är att jag kan se hur stolt han verkar över sin bild och roligt att samtala kring det vi arbetat med. Och lika intresserad och glad över kompisens skapande.
Min följdfråga blir om jag ska fortsätta arbeta med den här bilden eller om jag ska anse det avslutat?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar