onsdag 2 mars 2011

Kan du måla din tanke?

Konstbilder mars 2011 Planering

Visa bild med saker som kommer ur huvudet på en människa

¤ Vad ser du?
¤ Vad tänker du?
¤ Varför tror du att det är så?
¤ Kan du rita dina tankar?
¤ Vad tänker du?

Syftet: 
Att få barnen att titta noga på en konstbild – se detaljer som utvecklar ögats seende. Att få barnen att uttrycka sina tankar och idéer kring bilder/konstbilder. Att få barnen att samtala – samarbeta med varandra kring bilder – lyssna på varandras prat/idéer och ta till sig dem. Att få barnen inspirerade av varandras prat, funderingar och skapande som leder till estetisk och kognitiv utveckling.
Att få barnen att känna sig trygga med att uttrycka sina åsikter och trygga med att skapa utifrån egna influenser och idéer.

Resultat:
De två barnen är entuastiska och tittat intensivt på bilden. Berättar exakt vad de ser.

Jag undrar om de kan rita sina tankar på ett eget papper?

De sätter igång sitt skapande på en gång utan att fundera. Jag dokumenterar processen när de målar med oljepastell och försöker få dem att prata om vad de tänker när de målar och vad de tänker att det ska bli.
Båda barnen säger att de ska berätta när de är färdiga.

När den femåriga pojken är färdig säger han att han ritat en raket som det sitter människor i. Jag frågar varför han valt att göra det. Han pekar på rymdfarkosten på tankebilden och säger att han tänkte på den.

Femåriga flickan säger att hon ritat ett färgland eftersom det var så många färger på konstbilden så tänkte hon att därför ville hon måla med många färger.

Båda barnen fortsatte att måla fler teckningar med oljepastell och de samtalade mycket med varandra kring färgerna när de lades på varandra och hur/vilka färger det förvandlades till.

Efter 45 minuter var de färdiga och gick i väg och lekte.



.





Reflektioner kring projektet :

Det kändes spännande att få höra barnens tankar kring bilden. Kan det vara bensin i slangen som går till blomman eller är det vatten. Eller går slangen till bassängen?
Vad gör gorillan uppe på taket?
Har ni hört talas om ett flygplan som flyger mot ett sådant torn?
Kan en fågel sitta på en flagga?


Hur går jag vidare?
Jag kommer nog att ta tillbaka dokumentationen till dem och se vad de säger och tänker. Ska ta med några till intresserade som får vara med och titta på konstbilden för att se vad som händer och kanske få idéer hur vi arbetar vidare med tankar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar