Var och en av oss i atelieristagruppen berättar och visar vad som hänt i ateljén i barngruppen och vad som hänt med våra egna tankar i arbetet med konstbilder.
Vi har alla följt våra tänkta planeringar och förberett med öppna frågor kring konstbilden "I drömmarnas land".
Det har blivit många spännande samtal;
barnen har reflekterat över de dova färger på bilden och tänker att det är natt/kväll, i en grupp var bilden i svart och vitt som fick barnen inspirerade att göra målningen i glada färger, flickan och "tigern" älskar varandra, de befinner sig kanske i Egypten, Kolmården eller Nordens Ark..., barnen har reflekterat över former i konstbilden: trekantigheter och fyrkantigheter..., flickan kramar en ekorre eller kan det vara en känguru..., de sitter på stranden och ska snart bada.
Vi var överens i vårt baslag om att barnen inte uttryckte sig verbalt kring känslor när de samtalade kring bilden; det mesta som sades var konkreta saker - de ska till stán och köpa glass, nä det är ingen som är ledsen, jo de kramas väl för att de är glada - det gör man ju...
Barnen har visat sig intresserade av att noggrant titta på en konstbild och de har varit ivriga att fortsätta skapa själva kring konstbilden i ateljén.
Vi pedagoger har haft lite olika upplägg kring skapande arbetet och pratade mycket om det på vår träff.
Gemensamt för oss i atelieristagruppen var att erbjuda barnen olika känselmaterial att välja som de tycker passar till bilden "I drömmarnas land".
När barnen skulle motivera val av konkret material som passade ihop med bilden så resonerade de ofta utifrån färger - blåa stenar för havet är blått e.t.c.
Även vid det momentet konstaterar vi hur konkreta barnen är och utgår tydligt från sina egna erfarenheter i arbetet.
Piagets teori togs upp på vårt möte; accomodation - assimilation. Just hur barnen tolkar in vad de känner igen. Hittar det som är bekant. För att förstå sin omvärld.
I ateljén så fick några barn arbeta med små papper tillsammans med akvarell och pastell.
En grupp stod vid stafflit och fick måla något de tänkte på kring bilden -flaskfärg.
En annan grupp använde täckfärg och torrpastell och experimenterade.
Några ritade av konturerna i bilden på oh papper. Projicerade upp det sedan på väggen och gjorde en gemensam målning...
Vi atelieristor reflekterade kring val av barn till arbetet - är de vana vid skapande, ålder, intresse e.t.c. Hur kan man tänka nästa gång i arbetet med sin barngrupp?
Testa med andra åldrar, andra intressen, andra konstellationer.
En fiffig kompis som inspirerar till tankar och idéer kan vara bra att prova ta med i gruppen för att se om vi pedagoger upplever - lär oss något nytt...
Några av oss har hunnit ta tillbaka dokumentationen till barnen och några barn har fått berätta för de som ej var med vad de arbetat med. Det är en viktig stund för barnen att fundera kring vad de gjort och tänkt - och stolthet att få visa sitt skapande för andra...
För att göra läroprocessen mer tydlig både för barnen och pedagogerna så pratade vi om att det blir nästa steg innan vi fortsätter att prova nya grupper/konstellationer.
Vi bestämde i atelieristagruppen att när vi träffas nästa gång så tar vi med ny dokumentation kring bilden "I drömmarnas land".
För att reflektera mera kring hur vi gått vidare...med val av material - lera, ståltråd, torrpastell, akvarell e.t.c.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar